De regie in eigen handen
PHB Deventer is gespecialiseerd in het totale bouwtraject voor overheden, corporaties, commerciële beleggers, onderwijsinstellingen en zorgorganisaties. Het bedrijf heeft ruim 100 jaar ervaring en weet precies wat kan en haalbaar is. Communicatie met kopers en huurders is binnen PHB Deventer één van de belangrijkste pijlers. Wij gingen in gesprek met woonadviseur Tom Roetert Steenbruggen over hun visie en hoe zij mede door Volgjewoning grote stappen hebben gezet in het begeleiden van kopers en huurders.
Rust en duidelijkheid
“Hoewel wij ons vak met enorm veel enthousiasme en liefde uitvoeren, realiseren wij ons dat het bouwproces door veel klanten heel anders wordt ervaren”, vertelt Tom. “Onze bouwwerkzaamheden verstoren in veel gevallen nu eenmaal de normale gang van zaken, of het nu gaat om wonen of werken. In het geval van wonen is het ontzettend belangrijk dat we kopers en huurders van goede informatie voorzien. Daarom hebben we zo’n anderhalf jaar geleden gekozen om gebruik te maken van Volgjewoning. Dit geeft rust en duidelijkheid voor ons, maar vooral voor degene die op zoek is naar informatie over zijn of haar woning.”
Altijd de meest actuele informatie op één plek
“Ik werk hier nu zo’n twee jaar en merk dat er, mede door Volgjewoning, grote verschillen zijn met de oude manier van communiceren met kopers en huurders. Voor ik gebruik maakte van Volgjewoning, ging dit via mail, brieven en telefonisch contact. Wat dan vaak gebeurde, is dat er gaandeweg het traject van hypotheek, aannemingsovereenkomst tot aan oplevering en service, wijzigingen in het project ontstonden. Deze hernieuwde informatie werd niet met iedereen gedeeld, waardoor al snel een negatieve sfeer ontstond. Het gevolg was dat kopers zelf informatie met elkaar gingen uitwisselen wat bij andere situaties werd aangehaald. Dit bracht weer verwarring en als begeleider raak je hiermee de regie kwijt. Met Volgjewoning kunnen kopers en huurders alle meest actuele informatie op één plek vinden. Zo hebben wij de regie en is de informatievrager altijd op de hoogte van wat er speelt.”
Van gebeld worden naar zelf bellen
PHB Deventer heeft de tijd genomen om Volgjewoning volledig naar wens in te vullen. “We hebben er heel bewust voor gekozen om eerst goed te kijken hoe we Volgjewoning zo goed mogelijk in konden inrichten, zodat de eerste gebruikers niet tegen verrassingen aan zouden lopen. We hebben een goede basis neergezet met een uitgebreide FAQ, alle optiemogelijkheden in kaart en diverse informatiedossiers als bijvoorbeeld Woningborg. Waar we eerder veel gebeld werden door onze klanten, bellen we nu vaak zelf naar deze klanten om te horen of alles duidelijk is en of ze nog vragen hebben. We krijgen vaak het antwoord dat ze alle informatie al zelf gevonden hebben. Beter kan het eigenlijk niet!”
Verbinding blijven zoeken
Opdrachtgevers van PHB Deventer hebben open communicatie met kopers en huurders steeds hoger in het vaandel staan. “Net als wij vinden onze opdrachtgevers het ontzettend belangrijk om verbinding te blijven zoeken. Samen komen we tot oplossingen en proberen wij onze opdrachtgevers zo veel mogelijk te ontzorgen. Volgjewoning draagt hieraan bij. Zolang onze opdrachtgevers niets van de uiteindelijke woninggebruikers horen, weten ze dat het proces naar wens verloopt.”
Kan iedereen met digitale informatievoorziening omgaan?
“Het is voor sommige mensen best even spannend als de informatievoorziening digitaal wordt gedaan; dat snappen we maar al te goed. We nodigen mensen dan ook altijd op kantoor uit om ze Volgjewoning uit te leggen. De tijd nemen voor kopers en huurders blijft voor PHB ontzettend belangrijk. We blijven echter wel flexibel en bieden mensen eventueel de mogelijkheid om informatievoorziening op de traditionele manier te doen.”
Verwachtingen voor de toekomst
“Ik denk dat ons vak als woonadviseur steeds meer visueel gaat worden. Tijdens onze gesprekken lopen wij nu door het 3D-model van de basiswoning. Maar op den duur zou het gaaf zijn, als deze 3D-modellen inclusief eventuele opties, ook altijd beschikbaar zouden zijn in een dossier bij Volgjewoning. Kopers en huurders zien graag voor zich wat er met hun woning gaat gebeuren. Een ander idee is dat er een soort rekentool wordt toegevoegd zodat de opbrengsten van bijvoorbeeld duurzame ingrepen direct inzichtelijk worden. Volgjewoning reageert snel en luistert goed naar feedback en neemt deze mee in haar nieuwe (door)ontwikkelingen. Hierdoor ben ik ervan overtuigd dat er nog mooie stappen worden gemaakt.”